ابزار وبمستر

ذائقه ايراني ، كالاي ايراني - توليد ملي در تاريخ ايران
معرفی وبلاگ
بازدید کننده ی گرامی؛ این وبلاگ با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جهت گسترش و حمایت از تولیدات داخلی و ملی ایجاد شده است. شما عزیزان نیز با بیان نظرات و به خصوص انتقادات خود می توانید در جهت بهتر شدن وبلاگ با ما همکاری فرمایید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
لینک دوستان
پیوندهای مرتبط
لوگوی وبلاگ ما

ذائقه ایرانی ، کالای ایرانی

لوگوی دوستان
ابزارها و برنامه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 601613
تعداد نوشته ها : 1651
تعداد نظرات : 97
 حمايت از توليد ملي
این سایت را حمایت می کنم
کلیپ صوتی وبلاگ




بيانيه علماي اصفهان در حمايت از توليد ملي

نخستين مانيفست توليد ملي در 109 سال پيش

توليد ايراني: از مرگ كه شخصي‌ترين و خصوصي‌ترين موقعيت افراد است تا مهماني‌هاي و مجالس عمومي،‌ همه در نامه‌اي از سوي علماي يكصد و نه سال پيش اصفهان ملزم به استفاده از لوازم و وسايل ايراني شده است؛‌ وگرنه امضاكنندگان كه علماي اعلام شهر باشند نه بر ميت نماز مي‌خوانند نه در مهماني شركت مي‌كنند.

http://tolideiran.ir/sites/default/files/sistani-zeinolabedi-khoie-ali-akbar-ardabili-yones-1314-tehran-kashfe-hejab-tabeed.jpg?1346060510

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني توليد ايراني، 12 نفر از علماي ديني اصفهان در خطابه‌اي استفاده از كالاي ايراني را در همه شئونات مصرفي از مؤكدات ديني دانسته‌اند و گفته اند بر ميتي كه كفن ايراني نداشته باشد نماز نمي‌خوانند و پاي قبالجات و احكام شرعي نيز كاغذش ايراني نباشد، مهر و امضايي نمي‌زنند.

از مهماني‌ها و مراسم دور هم جمع شدني تا پوشش و قبالجات مذهبي و ديني در اين نامه مورد اشاره قرار گرفته و استفاده از لوازم ايراني در همه آنها تأكيد شده است.

اين بيانيه به شرح زير است.

« بيانيه جمعي از علماي اصفهان در يك قرن پيش در حمايت از توليد ملي

بركسي كه كفنش از پارچه ايراني نباشد، نماز نمي خوانيم.

 بعد از تسبيح و تحميد

 اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب ركن الملك متعهد و ملتزم شرعي شده ايم كه مهما امكن ( تا حد امكان) بعد ذلك تخلف ننماييم، فعلا پنج فقره است :

اولا: قبالجات و احكام شرعيه، از شنبه (۱۴جمادي الاول) به بعد بايد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته شود، اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند، مهر ننموده و اعتراف نمي نويسيم، فباله و حكمي هم كه روي كاغذ ديگر نوشته بياورندو تاريخ آن بعد از اين قرار باشد، امضا نمي نماييم. حرام نيست كاغذ غيرايراني و كسي را منع نمي شويم، ماها با اين روش متعهديم.

 ثانيا: كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچه ديگر ايراني باشد، متعهد شده ايم، برآن ميت ماها نماز نخوانيم. ديگري را براي اقامه صلوه بر آن ميت بخواهند، ماها را معاف دارند.

 ثالثا: ملبوس مردانه جديد كه از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده مي شود، قرار داديم مهما امكن هرچه بدلي آن در ايران يافت نمي كنيم و حرام نمي دانيم لباسهاي غير ايراني را، اما ماها ملتزم شده ايم، حتي المقدور بعد از اين تاريخ ملبوس خود را از نسج ايراني بنماييم، تابعين ماها نيز كذلك و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد آنچه از سابق پوشيده ايم و دوخته ايم، ممنوع نيست استعمال آن.

 رابعا: ميهماني ها بعد ذلك، ولو اعياني باشد،چه عامه چه خاصه، بايد مختصر باشد، يك پلو و يك چلو و يك خورش و يك افشره، اگر زائد بر اين كسي تكليف دهد، ما را به محضر خود وعده نگيرد، خودمان نيز به همين روش ميهماني مي نماييم، هرچه كمتر و مختصرتر از اين تكليف كردند، موجب مزيد امتنان ماها خواهد بود.

 خامسا: وافوري و اهل وافور را احترام نمي كنيم و به منزل او نمي رويم، زيرا كه آيات باهره : (ان المبذرين كانوااخوان الشياطين – ولاتسرفوا ان الله لا يحب المسرفين – و لاتلقوا بايديكم الي التهلكه ) و حديث : (لاضرر و لاضرا ) ضرر مالي و جاني و عمري و نسلي و ديني و عرضي و شغلي آن محسوس و مسري است و خانواده ها و ممالك را به باد داده، بعد از اين هر كه را فهميديم وافوري است، بهنظر توهين و خفت مي نگريم.

 

امضاي آقايان كرام و علماء فخام كثرالله امثالهم :

 ۱- ثقه الاسلام آقاي حاج آقا نورالله  ۲- حسين بن جعفر الفشاركي  ۳- حجه الاسلام آقا نجفي  ۴- شيخ مرتضي اژه  ۵- آقا ميرزا محمدتقي مدرس  ۶- حاجي سيد محمدباقر بروجردي  ۷- آقا ميرزا علي محمد  ۸- حاجي ميرزا آقا محمد مهدي جويباره  ۹- سيد ابوالقاسم دهكردي  ۱۰- حاجي سيد ابوالفضل زنجاني  ۱۱- آقا محمد جواد قزويني  ۱۲- سيد محمدرضا شهير به آقا ميرزاي مسجد شاهي  ۱۳- حاجي آقا حسين بيدآيادي

 تذكر: اين قرارداد در تاريخ ۱۲ جمادي الاول ۱۳۲۴ به امضا رسيد.»

منبع: توليد ايراني


اشتراک این مطلب در :

درس‌هاي شهيد مدرس در مجلس
نخستين قانون حمايت از توليد ملي 90 ساله شد

توليد ايراني: «بعد از يك سال از اجراى اين قانون كليه ملبوس اوقات كار مستخدمين در ادارات كشورى اعم از لباس كه از طرف دولت به مستخدمين داده مى‏شود و يا خود آنها تهيه مى‏كنند بايد از منسوجات و مصنوعات ايران باشد.»، اين پيشنهاد مدرس‏ به تصويب رسيد.
http://www.tolideiran.ir/sites/default/files/5424358822e7.jpg?1346735989

به گزارش پايگاه اطلاع رساني توليد ايراني،‌ شهيد سيد حسن مدرس در مجلس شوراي ملي دوره مشروطه در سال ۱۳۰۱ هجري شمسي طرحهايي براي حمايت از توليد ملي ارائه نموده است كه در ذيل نمونه اي از طرح هاي ايشان به نقل از كتاب روزشمار تاريخ معاصر ايران نوشته حسن فراهاني ارائه مي شود:

 پيش از ظهر امروز پنج‏شنبه ۱ شهريور ۱۳۰۱ مجلس شوراى ملى به رياست مؤتمن الملك تشكيل شد. شور درباره مواد ديگرى از قانون استخدام ادامه يافت. در اين جلسه سيد حسن مدرس‏ ماده الحاقيه‏اى براى قانون استخدام پيشنهاد كرد كه بدين شرح بود:«كليه دولت بايد لباس آنها از پارچه‏هاى ايرانى باشد. از متخلفين از اين ماده صدى بيست حقوق كسر خواهد شد، مادام [كه‏] متلبس به آن لباس مى‏باشد.»

 در اين جلسه سليمان ميرزا هم در اعتراض به وزير ماليه گفت در اين كشور چه معنايى دارد كه قبض حواله صندوق به زبان فرانسوى نوشته شود. وزير ماليه در پاسخ اظهار داشت كه مباشر اين صندوق موردنظر اهل فرانسه است، اما قول داد كه اين حواله‏ها از اين به بعد به دو زبان فرانسه و فارسى نگاشته شود.

 پيش از غروب امروز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۰۱ مجلس شوراى ملى به رياست مؤتمن الملك تشكيل جلسه داد. ابتدا موادى از قانون استخدام مطرح شد و سيد حسن مدرس‏ درباره ماده بيست و چهارم اين قانون پيرو پيشنهاد قبلى، بار ديگر خواستار استفاده مستخدمين دولتى از البسه وطنى شد. مدرس‏ گفت كه ما نمى‏توانيم نسبت به همه مردم چنين تقاضايى بكنيم، البته نصيحت مى‏شود كرد اما در مورد مستخدمين اين شرط را مى‏توان گذاشت. پيشنهاد مدرس‏ اين بود: «بعد از يك سال از اجراى اين قانون كليه ملبوس اوقات كار مستخدمين در ادارات كشورى اعم از لباس كه از طرف دولت به مستخدمين داده مى‏شود و يا خود آنها تهيه مى‏كنند بايد از منسوجات و مصنوعات ايران باشد.» اين پيشنهاد مدرس‏ به تصويب رسيد.


اشتراک این مطلب در :

تاريخ پوشاك اقوام ايراني

غيبي، مهر آسا، 1387، هشت هزار سال تاريخ پوشاك اقوام ايراني، تهران: هيرمند

http://tolideiran.ir/sites/default/files/pooshak202.jpg?1344070522

به گزارش پايگاه اطلاع رساني توليد ايراني در اين كتاب تصاوير رنگي، و سياه و سفيد بسياري  درباره پوشاك  مردم ايران در دوره هاي متفاوت باستاني و تاريخي از سنگ نگاره ها و يافته هاي باستاني و تاريخي ارائه شده است كه پژوهشگر را در اين زمينه ياري مي كند. اين كتاب از سيزده بخش تشكيل شده و به دو بخش "پوشاك باستاني" و "پوشاك دوره اسلامي" تقسيم مي شود. بخش اول تا ششم كتاب مربوط به پوشاك باستاني و بخش هفتم تا پايان بخش سيزدهم به پوشاك دوره اسلامي تعلق دارد. نويسنده در ابتداي هر فصل خلاصه اي از تاريخ دوره مورد بحث را مي آورد و بيان مي دارد كه شرايط مختلف تاريخي تاثيرات عميقي بر مقوله پوشاك دارد."براي چگونگي تاثير گذاري تمدن ها و مظاهر آن ناگزيرم گذرا به شرح تاريخ بپردازم."( صفحه 202) و سپس اجزاي لباس در هر دوره  به شكلي مفصل و به تفكيك شرح داده مي شود.  پارچه بافي در هر دوره مطلب بعدي هر فصل را به خود اختصاص مي دهد.

پس از پايان فصول، به بخشي مي رسيم كه با عنوان "توضيح پاره اي از اصطلاحات" مشخص شده و در آن درباره بسياري از اصطلاحات كتاب توضيح داده شده است. بخش هاي بعد به ترتيب عبارتند از: نمايه، منابع و مآخذ فارسي و لاتين..........

http://madeiniran.persiangig.com/image/EdameyeMatLab.gif

  • ادامه مطلب

اشتراک این مطلب در :

دايره‌المعارف نشاني‌هاي تجاري در عهد قجر

توليد ايراني: آيا مي‌دانيد نخستين كتاب اولي كه در ايران منتشر شد، در چه سال بود و چه اطلاعاتي را در خود داشت؟

http://tolideiran.ir/sites/default/files/375802_10151120159169222_1230925620_n_0.jpg?1346325616

به گزارش خبرنگار توليد ايراني در سال 1305 هجري شمسي،‌يعني چيزي نزديك به 90 سال پيش براي نخستين بار در كشور،‌ گروهي از بازاريان و بازاريابان سنتي تصميم گرفتندبا انتشار مجموعه‌اي از نشاني‌ها و اطلاعات بازرگانان و فروشندگان ايراني و غيرايراني انواع كالا در قالب يك كتاب، ارتباط بين آنان را ساده‌تر و در دسترس‌تر كنند.

جالب است كه دست‌اندركاران تهيه اين كتاب براي تهيه اطلاعات دقيق نمايندگان (بازارياب‌هايي)‌ را هم به شهرهاي بزرگ ايران فرستاده‌اند تا اطلاعات جامع و كاملي را در كتاب منتشر كنند.

اين اطلاعيه بنا به گزارش پايگاه اطلاع رساني توليد ايراني و براساس اطلاعات دريافتي از برخي كارشناسان تاريخي مربوط به سال 1305 هجري شمسي است.

 اطلاعيه انتشار اين كتاب در يكي از جريده‌ها (روزنامه‌هاي)‌ آن زمان انتشار يافته است كه تصوير اين اطلاعيه را تماشا مي‌كنيد؛

متن اين اطلاعيه به اين شرح نوشته شده است: مركز اعلانات، موسوم به «نوروز» محترما (با احترام) بدين وسيله باطلاع عموم مي‌رساند كه در نظر دارد يك كتاب آدرس تجارتي و دوا سازي و صنعتي و طبي و غيره ترتيب دهد و براي اين مقصود، نماينده به همه جا روانه خواهد داشت كه اين قبيل آدرس‌ها را جمع‌آوري نمايند. زيرا كه كتاب آدرس مذكور،‌ گذشته از آدرس‌هاي تهران، فهرست عنوانات (نام‌هاي) تجار و غيره [را] كه در شهرهاي بزرگتر ايران هستند، دارا خواهد بود. بدين ترتيب تجار در خارجه، وسيله‌اي را در دست خواهند داشت كه با تجار و غيره در ايران مستقيما مربوط (مرتبط)‌شوند. علاوه بر آن كتاب آدرس فوق فهرستي از مهم‌ترين تجارت‌خانه‌هاي (مراكز تجاري)‌ برلين، وين،‌ پاريس، لندين و غيره را دارا خواهد بود.

اداره كل ركلم (تبليغات)‌ نوروز

منبع: توليد ايراني


اشتراک این مطلب در :

سه اپيزود از زندگي شهيد آيت‌الله بافقي در بسط مفهوم توليد ملي

توليد ايراني:آن زمان هنوز بساط قند و چاي در ايران داير نشده بود و از خارج مي آوردند ، او به جاي قند و چاي، خرماي جهرم بين طلبه ها تقسيم مي كرد با اينكه افطاري‌هاي خيلي مفصل مي‌داد از برنج و خورشت و اينها ولي چاي نمي داد.
http://www.tolideiran.ir/sites/default/files/fbecf9b222e52afbf7371cdec61bbdf8_3.jpg?1346583750

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني توليد ايراني، مجاهد شهيد حضرت آيت‌الله حاج شيخ محمد تقي بافقي (ره) كه برخورد وي با هر گونه منكري در شهر مقدس قم و در شهر ري زبانزد خاص و عام است.

 اين مرد بزرگ در مدت 73 سال عمرش به هيچ وجه از جنس خارجي استفاده نكرد و جز لباس كرباس و قدك اصفهان و يزد نپوشيد. حتي عمامه اش هم كرباس بود. ظروف چيني و بلور خارجي استفاده نكرد و در منزلش جز ظروف مسي و سفالين پيدا نمي شد. از خوراكي هاي خارج از وطن مانند: قند و شكر و نبات نيز استفاده ننمود.

 

اپيزود اول:

 آيت‌الله بهاءالديني (ره) كه از دوستان مرحوم بافقي (ره) بودند در اين زمينه مي فرمايند:

 در وطن خواهي، نظير ايشان مثل اينكه كم باشد به جوري كه در سر تا پاي ايشان از متاع و كالاهاي خارجي خبري نبود، از عمامه و قبا و پيراهن و عبا و كفش. در تمام ضيافت هايي كه از اهل علم مي كرد غير از اجناس ايراني چيزي مصرف نمي كرد. آن زمان هنوز بساط قند و چاي در ايران داير نشده بود و از خارج مي آوردند او به جاي قند و چاي، خرماي جهرم بين طلبه ها تقسيم مي‌كرد با اينكه افطاري هاي خيلي مفصل مي داد از برنج و خورشت و اينها ولي چاي نمي داد. مي گفت پول ما نبايد از مملكت خارج شود و در جيب خارجي ها برود. حقيقت وطن خواهي را ما در ايشان ديديم. از اموالي كه در اختيار ايشان بود حاضر نبود غير از ايران در جاي ديگري مصرف شود.[1]

 

اپيزود دوم:

 آيت الله اراكي (ره) هم كه شخصيت حاج شيخ را مي شناخته و از زهد ايشان مطلع بودند مي فرمايند:

 پيش از اينكه آيت الله حائري به قم بيايند حاج شيخ محمد تقي بافقي (ره) در قم بود و ايشان شخص برجسته اي بود؛ اول زاهد دنيا بود؛ از فرق سر تا نوك پا همه اش كرباس بود... در خانه اش عوض قالي زيلو بود و كاسه ها همه گلي حتي قاشق هايش چوبي؛ و چنان مهر و دوستي با طلبه جماعت داشت كه معروف بود طلبه ها سرّ و رازي (ره) كه نمي خواهند به مادرشان بگويند به حاج شيخ محمد تقي مي گويند.[2]

 

اپيزود سوم:

 آقاي علي اصغر فقيهي نويسنده تاريخ مذهبي قم در اين زمينه مي گويد: منزل ايشان نزديك منزل ما بود. من شاهد بودم ايشان اصلاً از اجناس خارجي استفاده نمي‏ كرد. سر تا پا كرباس مي‏ پوشيد. عبا، قبا و پيراهن از جنس كرباس بود. چايي ايراني با خرما يا توت خشك مي‏ خورد. از سماور حلبي و فنجان و قوري گلي كه همه ساخت قم بود استفاده مي‏ كرد. مطلقا از اجناس خارجي استفاده نمي‏ كرد. خوراكش بسيار ساده بود. نان دوغ و كشك.[3]

 

كوتاه از زندگي شهيد آيت‌الله بافقي

شهيد آيت الله بافقي مجاهدى است كه از نظر بسياري از دلسوختگانش تشرفات مكرر او به محضر حضرت ولى عصر (ع) ثابت و حتمى است. آن بزرگوار از فقها و مجتهدان برجسته اى بود كه در سال 1346 ه.ق بر ضد بى بند و بارى خاندان پهلوى قيام كرد. او در آن اوج خفقان رضاخانى، لحظه اى از امر به معروف و نهى از منكر غفلت نداشت و صريحاً‌ بر فراز منبر از جنايات رضاخان پرده برمى داشت.

در نوروز سال 1306 ش، زن رضاخان به همراه عده اى از زنان دربار، بدون حجاب و با آرايش كامل، وارد حرم حضرت معصومه عليه السلام شدند . در آن هنگام تنها عالمى كه مقابل اين هتك حرمت ايستاد و آنان را از حرم بيرون راند، آيت ا... بافقى بود. هنگامى كه خبر اعتراض دليرانه او به گوش رضاخان رسيد، شخصاً به قم آمد، آن روحانى مبارز را دستگير و شخصاً او را زير مشت و لگد خود گرفت و پس از ضرب و شتم، آن عنصر تقوا و فضيلت را به شهر رى تبعيد كرد.

يكى از بزرگان قم‌، آن شب در عالم رويا به محضر مقدس حضرت بقيت ا... (عج) شرفياب شد و آن حضرت را مشاهده نمود كه سوار بر اسب عازم تهران هستند و پيش از حركت، به حرم مطهر عمه اش حضرت معصومه روى نموده، فرمودند: « السلام عليك يا عمتى المظلومه، لعن ا... قوما هتكوا حرمتك و كسروا حصنك؛ سلام بر تو اى عمه مظلوم ام، خداى لعنت كند گروهى كه به حريم تو جسارت كردند و بست ترا شكستند. [4]

 

 پي نوشت:

[1]. حسين حيدري كاشاني، سيري در آفاق، زندگينامه آيت الله بهاء الديني، قم، نشر اعتماد، دوم، 1379، ص265

[2]. سيد محمد ميرسليماني بافقي (ره)، مفاخر بافق، يزد، انتشارات مفاخر، اول، 1385، ص50

[3]. مجله كوثر، تير 1377، شماره 16، ص79، گفتگو با علي اصغر فقيهي

[4].  مهدى پور، كريمه اهل بيت، ص 209، ماهنامه كوثر، ش 13، ص 12 .


اشتراک این مطلب در :

X